Een-op-een begeleiding in Support Unit

RCI en Liliane Fonds ontvangen Zero Project Award 2024

23 februari 2024

We zijn trots om te delen dat The Research Center for Inclusion (RCI) en Liliane Fonds zijn geëerd met de Zero Project Award 2024 voor Inclusief Onderwijs en ICT! Deze erkenning getuigt van de opmerkelijke impact die het project heeft gehad op het bevorderen van inclusief onderwijs in plattelands- en arme gebieden van Vietnam.

Mainstream onderwijs inclusiever maken

Het project ‘Het waarborgen van kwalitatief en vriendelijk onderwijs voor kinderen met speciale behoeften’ is gevestigd in de districten Gio Linh en Trieu Phong van de provincie Quang Tri en in het district Dien Ban van de provincie Quang Nam in Vietnam. Het heeft tot doel de toegang tot inclusief onderwijs voor basisschoolleerlingen met een handicap te vergroten, inclusief dove studenten op speciale scholen in plattelands- en arme gebieden.

Ms Tam vertelt over het Inclusief Onderwijsproject in Vietnam

Drie belangrijke elementen

RCI – een lokale Vietnamese NGO gevestigd in Hanoi – staat aan de frontlinie van positieve verandering in het onderwijs door middel van haar innovatieve en goedkope trainingsmodule. Het door subsidies gefinancierde programma is een baken van hoop voor kinderen met een handicap in Vietnam, met de nadruk op drie belangrijke elementen:

  1. Praktische trainingshandleiding met flitskaarten voor docenten om eenvoudig te delen
  2. Een beoordelingsinstrument voor ontwikkeling en evaluatie
  3. Het opzetten van kindvriendelijke ondersteunings- / hulpbronnenunits binnen elke school waar het programma wordt geïmplementeerd

Inclusiviteit bij onderwijzers

Wat dit programma nog uitzonderlijker maakt, is de betrokkenheid van dove trainers die docenten in gebarentaal trainen. Deze unieke aanpak doorbreekt niet alleen communicatiebarrières, maar bevordert ook inclusiviteit bij onderwijzers.

Resultaten

Sinds de start in 2020 heeft RCI aanzienlijke vorderingen gemaakt. In totaal hebben 120 docenten intensieve training en coaching op de werkvloer ondergaan, wat een impact heeft gehad op 274 kinderen met een handicap en een inclusieve klasomgeving voor iedereen heeft gecreëerd. Bovendien hebben 269 ouders en verzorgers actief deelgenomen aan het programma, waardoor een netwerk van ondersteuning is ontstaan dat zich uitbreidt buiten het klaslokaal.

“We zijn zeer dankbaar voor de steun van het project bij het oprichten van ondersteuningsunits voor inclusief onderwijs, het aanschaffen van apparatuur, leermaterialen en het trainen van docenten op het gebied van inclusief onderwijsvaardigheden. De oprichting en werking van de unit zijn uiterst praktisch omdat elke school kinderen met een handicap heeft, maar het is erg moeilijk om zonder enige ondersteuning een inclusieve onderwijsunit als deze op te zetten.” – Thi Dieu Huong, adjunct-directeur van de Le Hong Phong Basisschool

De innovatieve oplossingen van de Zero Project Awardees 2024

“De innovaties van de Zero Project Awardees verschillen in hun benaderingen en de gebieden die ze targeten. Wat hen verenigt, is een oplossingsgerichte mentaliteit ten aanzien van het wegnemen van barrières. Door hun aangetoonde praktijken hebben ze ook antwoorden op enkele van de meest dringende uitdagingen op het gebied van inclusie van personen met een handicap in deze tijden van meervoudige crises.” – Martin Essl, oprichter van de Essl Foundation

Van de 523 inzendingen zullen 77 innovatieve oplossingen uit 43 landen de Zero Project Award ontvangen tijdens de Zero Project Conference 2024 in Wenen, Oostenrijk van 21 tot 23 februari 2024.

Meer informatie over The Zero Project