Johana lacht

Integriteit en kindveiligheid

We zijn een organisatie die zich inzet voor een inclusieve samenleving, waar kinderen met een beperking volop mee kunnen doen. Daarom vinden we het belangrijk dat iedereen die met en bij onze organisatie werkt zich hier veilig en thuis voelt, en zichzelf kan zijn. Dat betekent onder andere dat zij erop moeten kunnen vertrouwen dat we er alles aan doen om (seksueel) grensoverschrijdend gedrag, fraude en machtsmisbruik (hierna: ongewenst gedrag) te voorkomen. En dat zij weten dat, als het zich voordoet, het bespreken en melden ervan op een veilige en laagdrempelige manier kan.

Kinderen met een beperking zijn extra kwetsbaar voor mishandeling en (seksueel) geweld. Samen met en via onze lokale partnerorganisaties spannen we ons in om dit te voorkomen en om in te grijpen als het zich voordoet.

Het integriteitsbeleid van het Liliane Fonds is een samenhangende aanpak waarin we beschrijven wat we doen om ongewenst gedrag te voorkomen, hoe dit gedrag gemeld kan worden en hoe we daar vervolgens mee omgaan. Het beschrijft het door het Liliane Fonds gewenste gedrag van zijn medewerkers, vrijwilligers, ambassadeurs en anderen die voor of namens het Liliane Fonds werken, zowel in Nederland als in de landen waar we actief zijn. Met ‘anderen’ bedoelen we bijvoorbeeld ZZP’ers, consultants en fotografen.

Onderdeel van ons integriteitsbeleid is ons ‘child safeguarding’-beleid. In het werken met kinderen met een beperking en hun ouders/verzorgers en begeleiders, hebben het Liliane Fonds en zijn partnerorganisaties een speciale verantwoordelijkheid om te zorgen voor een veilige omgeving waarin kinderen geen gevaar lopen op misbruik, mishandeling en geweld. Een omgeving waar hun rechten gerespecteerd worden en waarin snel en adequaat gehandeld wordt naar aanleiding van meldingen van misbruik, mishandeling en geweld. In het ‘child safeguarding’-beleid van het Liliane Fonds staat welke maatregelen we nemen en hoe meldingen gedaan kunnen worden.
Ook onze partnerorganisaties hebben een ‘child safeguarding’-beleid. Daarnaast hebben wij contractueel vastgelegd dat zij ‘child safeguarding’-incidenten direct bij ons moeten melden, waarbij zij aangeven welke maatregelen er zijn genomen.

Voorkomen van ongewenst gedrag

De eerste pijler in ons integriteitsbeleid is preventie. Daarvoor:

  • hebben we een ‘child safeguarding-beleid;
  • laten we een gedragscode ondertekenen door alle medewerkers (zowel in dienst als vrijwilligers), en iedereen die als opdrachtnemer voor ons werkt;
  • vragen we in de werving- en selectieprocedure referenties op (integriteitscheck);
  • moeten nieuwe medewerkers, mensen die in opdracht voor ons werken en diverse vrijwilligers een Verklaring omtrent het Gedrag

Elke nieuwe medewerker neemt enkele maanden na indiensttreding verplicht deel aan een bijeenkomst waarin (on)gewenst gedrag, de meldingsprocedure bij klachten over grensoverschrijdend gedrag en de rol van de vertrouwenspersoon worden besproken. Daarnaast organiseren we jaarlijks zogeheten awareness sessies. Hier bespreken we met elkaar thema’s op het gebied van integriteit.

Melden van ongewenst gedrag

De tweede pijler van ons integriteitsbeleid is signalering en handhaving. Als er sprake is van algemene klachten of van klachten over ongewenst gedrag, willen we dat iedereen die bij of met het Liliane Fonds werkt, weet hoe je dit kunt melden en dat melders ervan op aan kunnen dat we handelen. Dit geldt nadrukkelijk ook voor (medewerkers van onze) partnerorganisaties.

Het Liliane Fonds heeft verschillende regelingen: een algemene klachtenregeling, een anti-fraudeprotocol, een klachtenregeling ongewenst gedrag, een klokkenluidersregeling voor meldingen binnen Europa en een ‘whistleblower and complaints policy’ voor klachten en meldingen van buiten Europa. In deze regelingen omschrijven we hoe je een klacht kunt indienen of melding kunt maken en wat er vervolgens mee gebeurt. Het Liliane Fonds heeft op dit moment een:

Een (vermoeden van) een misstand waarbij het maatschappelijk belang in het geding is, kan worden gemeld bij de integriteitsmedewerker of extern bij een bevoegde autoriteit. Denk bij misstanden aan het overtreden van de wet, of een gevaar voor de volksgezondheid, het milieu of de veiligheid van personen.

Meldingen over ongewenst gedrag worden behandeld door onze integriteitscommissie. Deze commissie bestaat uit een onafhankelijk voorzitter, een lid dat is gekozen door onze medewerkers, een lid dat is gekozen door de directeur-bestuurder, de integriteitsmedewerker en, als het een melding over kinderen betreft, het ‘child safeguarding focal point’.

De vertrouwenspersonen, de integriteitsmedewerker (mede namens de integriteitscommissie) en het ‘child safeguarding focal point’ rapporteren aan de directeur-bestuurder jaarlijks op hoofdlijnen kwalitatief en kwantitatief over de behandelde zaken. De directeur-bestuurder deelt de rapportage met de OR en met de Raad van Toezicht. Ook wordt het aantal meldingen, de aard van de meldingen en de afhandeling hiervan op onze  website en in het jaarverslag gepubliceerd. Op basis van de rapportage bepaalt de directeur-bestuurder jaarlijks op welke wijze het thema ‘integriteit’ in de organisatie aandacht nodig heeft.